Lancering Jheronimus Bosch Interactive

Op 29 januari 2016 werd de interactieve documentaire Jheronimus Bosch, de Tuin der Lusten gelanceerd. Omroep NTR en Pieter van Huystee Film i.s.m. de NPO ontwikkelden een online versie van het schilderij van de middeleeuwse kunstschilder dat vanaf nu voor iedereen tot in de kleinste details digitaal te verkennen is op ntr.nl/bosch.

Creatieve communicatie & productie
In opdracht van NTR Marketing & Communicatie verzorgde ik het communicatieplan voor de lancering van de interactieve documentaire, persberichten en persbenadering, en de organisatie van een feestelijke lancering in Amsterdam.

Jheronimus Bosch interactive lancering
Digitaal door de digitale Tuin der Lusten navigeren.

Belevingscommunicatie
De presentatie was gericht op pers maar ook voor de betrokken makers vanuit NTR Internet & Innovatie, collega programmamakers en relaties. Een uitgelezen gelegenheid om betrokken partijen uit de wereld van kunst, media en technologie samen te brengen en zo innovatieve ontwikkelingen in digital storytelling op de kaart zetten vanuit NTR en NPO.

Felix Meritis was mijn locatiekeuze om een passende sfeer te creëren. In belichting, décor, een speciale soundscape leende de ‘De Tuin der Lusten’ zich schitterend om te vertalen naar de aankleding, tot in de details. 

Publiciteit & social media
In het perstumult rond de Bosch-tentoonstelling in het Noordbrabants Museum nam het project direct een vlucht op internet en ging viralBinnen een paar dagen trok de site meer dan 150.000 unieke bezoekers en werd algauw internationaal opgepikt, o.a. in de USA (via Reddit.com). In de twee weken die volgden, groeide het bezoekersaantal naar 500.000. De social media-campagne werd verzorgd door de social-brigade van NTR Communicatie en van Het Uur van de Wolf. Kijk voor meer informatie over dit project op jheronimusbosch.ntr.nl.

De Jheronimus Bosch Interactive won diverse prijzen waaronder een Dutch Interactive Award – goud in de categorie content (2016) en de publieksprijs bij de Webby Awards (2017).

Foto’s: NTR / Lilian van Rooij.